Saturday, July 19, 2008

City tawar RM149j beli Ronaldinho

Tentang spekulasi penghijrahan Ronaldinho ke Manchester City mungkin tidak kesampaian kerana Ronni dikatakan lebih berminat untuk bemain di Ac Milan walaupun haraga pembelian yang diletakkan oleh Manchester City sangat tinggi. Bagi pendapat saya, perkara yang perlu yang menyebabkan Ronni enggan ke kelab Inggeris itu ialah kerana prestasi kelab itu sendiri. Manchester City merupakan kelab yang terkenal dengan sejarahnya tersendiri di mana kelab ini pernah menjulang beberapa piala domestik. Namun prestasi kelab yang tidak menentu ini patut dititkberatkan oleh pemain yang hebat seperti Ronaldinho. Malah, dalam perlawanan liga yang lalu di mana mereka dibelasah teruk oleh Middelsborough menunjukkan prestasi naik turun kelab itu sendiri. Jika dibandingkan dengan kelab Ac Milan, kelab ini merupakan kelab idaman bagi semua pemain di seluruh dunia di mana kelab ini telah menggondol banyak piala seperti Piala Eropah dan piala dalam liga domestik. Jika diikutkan kepada prestasi Ronni yang semakin merosot sekarang, dia sebagai pemain berkelas dunia harus bijak dalam memilih pasukan yang dapat mengembalikan imej baik dia sebagai bekas pemain terbaik dunia pada satu ketika. Jika saya menjadi Ronnie mestilah saya akan memilih Ac Milan sebagai pasukan saya.
Jika dititikberatkan pada faktor lain Ronni harus berhijrah ke Ac Milan adalah kerana budaya dan corak permainan di England tidak bersesuaian dengannya. Ini kerana budaya di England adalah amat berbeza sekali di Sepanyol mahupun di Brazil dari segi peminatnya yang sangat fanatik dan agak ganas. Malah corak permainan keras di England adalah tidak bersesuain dengan permainannya. Italy pula mengamalkan corak permainan yang berbeza dan Ronnie pastinya selesa bermain di Milan kerana dapat bersama ganadingannya iaitu Kaka dan Pato yang juga dari Brazil..

1 comment:

aiShaH said...

Inilah nama pemain profesional.. bermain sebab kerjaya.. dan ada pihak yang sanggup menawarkan harga tinggi untuk mengambil mereka